woensdag 15 mei 2013

De fluitist en zijn content

Al eerder schreef ik over de energie die de huidige artiest (lees deze fluitist) levert om een beetje aan de weg te timmeren. Toch zijn er op die weg wel een paar hulpmiddelen. Nee, ik ga niet al mijn strategieën en trucks uit de hoge hoed toveren. Maar in deze blog wil ik wel wat kwijt over hoe het fenomeen content marketing aansluit bij de wijze waarop ik mij als artiest probeer te manifesteren.

Content marketing wil eigenlijk zeggen het op brede wijze generen van informatie over een bepaald product of in mijn geval muzikale activiteit. Dat doe je in de juiste dosering, de juiste manier, op het juiste moment en aan de juiste groep mensen. Vaak is er eerst sprake van een stuk naamsbekendheid dat een bedrijf heeft verworven. Dat kan door het leveren van kwaliteit, unieke dienst of product. Daardoor is een grote groep mensen geïnteresseerd geraakt en mogelijk bereid telkens bij je terug te keren. Daarnaast is een positieve bijkomstigheid dat door content marketing je naam ook vaker en hoger in de Google ranking zal komen

Maar hoe zorg je er nou voor dat deze mensen zich ook op lange termijn verbonden blijven voelen met je activiteiten. Want ze zijn in de huidige tijd vaak niet alleen geïnteresseerd in het bedrijf. Ook wil men vooral weten waar een bedrijf voor staat. Of het volgens een milieu verantwoorde wijze haar producten maakt. Of zelfs met welke sociale activiteiten haar werknemers zich in het weekend bezig houden. Het zijn nu net deze punten waar ook deze fluitist gebruik van maakt. Door juist over dergelijke zaken te publiceren (content te generen) zullen mensen er over gaan praten en op die wijze ook meer naamsbekendheid en/of verkoop bewerkstelligen..

Het internet en met name de sociale media zijn daarbij een handig hulpmiddel. Als artiest ontkom ik er bijna niet aan om mijn fans, die zich inmiddels wereldwijd hebben aangesloten, op de hoogte te houden van mijn muzikale leven. Op diverse sites publiceer ik mijn content in de vorm van foto's, video's en blogs. Al mijn fans zijn individueel ook een soort van opinieleider. Zij zullen door het zien en/of horen van beeld en geluid hun mening daarover ventileren naar een ander. En op die wijze zijn ze ook in staat om een ander te enthousiasmeren.

Hoe hard het kan gaan bewijst mijn artist page op Facebook. https://www.facebook.com/PaulSmithuis?ref=hl Inmiddels heb ik daar meer likes dan bekende Nederlandse artiesten zoals René Froger, Glenis Grace of Frans Bauer. Dat is niet alleen leuk maar biedt ook een enorm potentieel. Een platenmaatschappij zou bijvoorbeeld eerder bereid kunnen zijn een album van mij uit te geven. Zij hoeven immers niet zoveel te investeren om wereldwijd een artiest in de markt te zetten.

Het bovenstaande verhaal neemt niet weg dat er nog steeds hard gewerkt moet worden. Maar deze fluitist is past content als zijn marketing dat ook is.

Meer info over fluitist Paul Smithuis vind je op www.paulsmithuis.com








1 opmerking: